• Ako se dijete ponaša neprikladno, recite jasno “NE”, ali nipošto ne tucite dijete, ne povisujte ton i ne dajite duga objašnjenja
• Ako je potrebno preusmjerenje ka pozitivnim ponašanjima, time-out/ kazna smije trajati samo 30 sekundi do 1 minute! (bez pregovaranja i objašnjavanja)
• Obasipajte dijete pažnjom, vokalnim potkrepljenjem/odobravanjem, ohrabrenjem, poljupcima i maženjem za sva prikladna/željena ponašanja
• Recite mu da je DOBRO, kada je stvarno dobro, time mu pokazujete šta su to poželjna ponašanja i šta se očekuje od njega
• Morate provoditi 4 puta više vremena u potkrepljivanju željenih ponašanja i pokušaja nego u kažnjavanju i preusmjeravanju!
• Koristite kratke i jednostavne fraze kada govorite djetetu
• Postavljajte jednostavna pitanja
• Objašnjavajte vašem djetetu radnje i imenujte predmete, dok ih zajedno radite (npr. “Mama ti sad pere ruke sapunom i vodom, pa ih sušimo peškirom…”)
• Čitajte djetetu svaki dan, neka dijete okreće stranice (tvrdih korica) i pri tom mijenjajte redoslijed imenovanja/ pokazivanja predmeta u slikovnicama (ja-ti-ja-ti)
• Dovršite riječ koju dijete pokuša da izgovori i pri tom je proširite (npr. dijete kaže “A” ili “auto” i pokazuje na “auto”, a vi kažete: “Bravo! Jeste, to je crveni auto.”
• Igrajte se kockicama, igračkama za umetanje oblika kroz otvore, puzlama i drugim igrama koje podstiču dijete da koristi obje ruke
• Dajte djetetu da boji i pokazujte mu kako da crta linije gore-dole i lijevo-desno. (Potkrijepite svaki pokušaj imitacije ovih radnji!)
• Učite dijete da pokazuje dijelove tijela
• Pjevajte pjesmice koje imaju pokrete uz riječi, te ih radite skupa sa djetetom
• Dajte djetetu igračke koje se guraju i vuku, imaju svrsishodne radnje, interaktivne igračke
• Igrajte se kuhanja sa djetetom
• Budite strpljivi sa djetetom, pustite ga da vježba samostalno hranjenje, oblačenje, svlačenje, itd.
• Djetetu treba sigurna, predvidiva okolina/ svakodnevnica sa jasnom strukturom da bi se osjećalo sigurno i nastavilo s istraživanjem i slobodnim razvojem
• Hvalite i potkrjepljujte dijete za sva željena ponašanja, potrebno im je puno ohrabrenja i odobravanja!
• Čitajte djetetu svaki dan, neka dijete okreće stranice i pri tom mijenjajte redoslijed imenovanja predmeta u slikovnicama (ja-ti-ja-ti)
• Dovršite riječ koju dijete pokuša da izgovori i pri tom je proširite (npr.dijete kaže “A” ili “auto” i pokazuje na “auto”, a Vi kažete: “Bravo! Jeste, to je crveni auto.” Vježbajte strpljivo izgovor sa djetetom svakodnevno
• Opisujte djetetu emocije koje iskazuje (npr. “Ti si sretna kad si u parku!”, “Kako si vesela kada dodje tetka!”, itd.)
• Ohrabrujte igre pretvaranja-“kobajagi”
• Ohrabrujte empatiju, suosjećanje s drugima (npr. kada neko dijete plače, ohrabrite dijete da ga/je zagrli)
• Koristite kratke i jednostavne fraze kada govorite djetetu
• Postavljajte jednostavna pitanja
• Igrajte se šutanja, kortrljanja i bacanja lopte
• Djetetu obezbjedite igračke koje se guraju ili vuku, interaktivne igračke
• Ohrabrujte i podržavajte dijete da koristi čašu da pije i kašiku da jede samostalno, bez obzira koliko se pri tom uprlja
• Pravite balone od pjene da ih vaše dijete hvata i kažiprstom rasprsne
• Igrajte se igračkama koje su svrsishodne (razvoj mašte)
• Pokazujte mu kako da crta linije gore-dole i lijevo-desno, krug. (Potkrijepite svaki pokušaj imitacije ovih radnji!)
• Pričajte djetetu o konceptu korištenja toaleta samostalno i vježbajte kroz igru sjedenja na WC šolji sa dječijim sjedalom ili na tuti/noši
• Ohrabrujte dijete da prepoznaje kada je mokro/kada ga treba presvući, potkrijepite ga svaki put kada Vam to samostalno komunicira
• Pjevajte dječije pjesmice i brajalice
• Igrajte se igrice glasanja životinja (dijete pogađa «kako/šta kaže krava?» i «ko kaže muuuuuu?»
• Igrajte se «SPARIVANJA», pokušavajući na razne načine naći šta ide sa čim (Identični predmeti, različiti predmeti iste svrhe, predmeti i slike predmeta, itd.).
Izvor: http://www.unicef.org/bih/ba