Pokazatelji tipičnog razvoja od rođenja do pete godine

do

Pokazatelji tipičnog razvoja od rođenja do pete godine

Napredak djeteta

Svako dijete se razvija u skladu sa svojim mogućnostima, tako da je teško precizirati kad će Vaše dijete naučiti određenu vještinu. Ove odrednice Vam nude osnovne ideje o napretku djeteta do pete godine života.

 Do 3. – 4. mjeseca

• gleda sa interesovanjem i prati predmete koji se kreću

• prepoznaje ljude i predmete, smiješi se na zvuk Vašeg glasa

• počinje se smiješiti i u društvu drugih

• okreće glavu prema zvukovima.

Do 7. mjeseca

• reagira na emocije drugih (smije se, plače)

• uživa u igri udvoje, u stanju je pronaći ovlaš skrivene predmete

• istražuje rukama i ustima; proteže se da uzme stvari koje su van domašaja

• služi se glasom da izrazi radost i negodovanje; guguče i brblja zvučne slogove.

Do 12. mjeseca

• voli ponavljati za drugima; pokušava imitirati zvukove

• voli jednostavne društvene igre kao „Sad ću da te uhvatim!“

• istražuje predmete i nalazi ih u igri skrivanja

• reaguje na „Ne!“; koristi jednostavnu mimiku, kao pokazivanje na predmete

• brblja sa promjenama u tonu; možda već koristi i jednostavne riječi („tata“, „mama“, „o-o“)

• okreće se prema osobi koja izgovori njegovo/ njeno ime

• razumije nekoliko riječi

 Do 2. godine

• dijete imitira ponašanje drugih; razdragano je u prisustvu druge djece

• nalazi dobro skrivene predmete; pokazuje prstom na slike i predmete koje Vi imenujete

• počinje da sortira oblike i boje; da se igra jednostavnim igrama pretvaranja

• prepoznaje imena ljudi i predmeta; prati jednostavna uputstva

• služi se sa po dvije riječi da bi komuniciralo: „Još keksa?“

Do 3. godine

• otvoreno izražava emocije, kojih sada ima širok spektar

• zna se služiti mehaničkim igračkama; igra se „kobajagi“ igara

• sortira predmete po obliku i boji, sparuje predmete sa njihovim slikama

• prati uputstva koja se sastoje od 2 ili 3 komande („Uzmi i odnesi ovo u sobu.“); koristi se jednostavnim frazama za      komuniciranje s drugima: „Ide napolje, ljulja?“

• koristi se zamjenicama (ja, ti, mene) i nekim riječima u množini (autići, bojice)

Do 4. godine

• sarađuje s drugom djecom; sve je maštovitije u izmišljenim igrama

• imenuje neke boje; razumije princip brojanja

• izgovara rečenice sa po pet-šest riječi

• može nešto ispričati; govori dovoljno jasno da ga i nepoznata osoba razumije

• prati uputstva koja se sastoje od tri komande; razumije “isto“ i „različito“

Do 5. godine

• želi da bude kao njegovi/njeni prijatelji; voli da pjeva, pleše i glumi;

• razlikuje stvarnost od mašte

• pokazuje sve veću nezavisnost

• može izbrojati deset i više predmeta i pogoditi bar četiri boje

• govori u rečenicama sa više od pet riječi; može nešto duže ispričati.

Izvor: http://www.unicef.org/bih/ba