Svako dijete se razvija u skladu sa svojim mogućnostima, tako da je teško precizirati kad će Vaše dijete naučiti određenu vještinu. Ove odrednice Vam nude osnovne ideje o napretku djeteta do pete godine života.
• gleda sa interesovanjem i prati predmete koji se kreću
• prepoznaje ljude i predmete, smiješi se na zvuk Vašeg glasa
• počinje se smiješiti i u društvu drugih
• okreće glavu prema zvukovima.
• reagira na emocije drugih (smije se, plače)
• uživa u igri udvoje, u stanju je pronaći ovlaš skrivene predmete
• istražuje rukama i ustima; proteže se da uzme stvari koje su van domašaja
• služi se glasom da izrazi radost i negodovanje; guguče i brblja zvučne slogove.
• voli ponavljati za drugima; pokušava imitirati zvukove
• voli jednostavne društvene igre kao „Sad ću da te uhvatim!“
• istražuje predmete i nalazi ih u igri skrivanja
• reaguje na „Ne!“; koristi jednostavnu mimiku, kao pokazivanje na predmete
• brblja sa promjenama u tonu; možda već koristi i jednostavne riječi („tata“, „mama“, „o-o“)
• okreće se prema osobi koja izgovori njegovo/ njeno ime
• razumije nekoliko riječi
• dijete imitira ponašanje drugih; razdragano je u prisustvu druge djece
• nalazi dobro skrivene predmete; pokazuje prstom na slike i predmete koje Vi imenujete
• počinje da sortira oblike i boje; da se igra jednostavnim igrama pretvaranja
• prepoznaje imena ljudi i predmeta; prati jednostavna uputstva
• služi se sa po dvije riječi da bi komuniciralo: „Još keksa?“
• otvoreno izražava emocije, kojih sada ima širok spektar
• zna se služiti mehaničkim igračkama; igra se „kobajagi“ igara
• sortira predmete po obliku i boji, sparuje predmete sa njihovim slikama
• prati uputstva koja se sastoje od 2 ili 3 komande („Uzmi i odnesi ovo u sobu.“); koristi se jednostavnim frazama za komuniciranje s drugima: „Ide napolje, ljulja?“
• koristi se zamjenicama (ja, ti, mene) i nekim riječima u množini (autići, bojice)
• sarađuje s drugom djecom; sve je maštovitije u izmišljenim igrama
• imenuje neke boje; razumije princip brojanja
• izgovara rečenice sa po pet-šest riječi
• može nešto ispričati; govori dovoljno jasno da ga i nepoznata osoba razumije
• prati uputstva koja se sastoje od tri komande; razumije “isto“ i „različito“
• želi da bude kao njegovi/njeni prijatelji; voli da pjeva, pleše i glumi;
• razlikuje stvarnost od mašte
• pokazuje sve veću nezavisnost
• može izbrojati deset i više predmeta i pogoditi bar četiri boje
• govori u rečenicama sa više od pet riječi; može nešto duže ispričati.
Izvor: http://www.unicef.org/bih/ba