Šta treba znati beba od devet do dvanaest mjeseci

samostalno
U ovom periodu beba pokušava samostalno izvršavati pojedine radnje u kojima su joj do sada pomagali odrasli. Ipak, to ne znači da joj nije potrebna stalna vaša briga i pažnja.

• Ustaje samostalno (npr. koristi namještaj/predmete/Vas)

• Može samostalno da sjedne,puže

• Stoji samostalno kad se drži

• Iz stojeće pozicije spušta se u sjedeću bez padanja

• Počinje da se kreće držeći se za namještaj

• Uz držanje napravi bar 4 koraka

• Manje slini, osim kad rastu zubi

• Samo se hrani- jede prstima

• Pije iz šolje dok je pridržavate

• Proizvodi puno različitih zvukova (“mamamama”, “babababa”, “dadad”)

• Možda već koristi i jednostavne riječi („tata“, „mama“, „o-o“)

• Razumije “NE”

• Maše “pa-pa”

• Ima razvijen vid recipročne igre (”tebi/meni “dodavanje, “ja-ti-ja-ti” razmjena igračaka/ponavljanje radnje, itd.)

• Pincet hvatom (palac+ kažiprst) počinje uzimati sitne predmete

• Lupa dva predmeta jedan od drugi (čašom o sto, igračkom o igračku, itd.)

• Počinje imitirati učestale radnje odraslih i svrsishodno se koristi predmetima (npr. iz čaše pije, prinosi slušalicu uhu, itd.)

• Voli jednostavne društvene igre kao „Sad ću da te uhvatim!“

• Ima omiljenu igračku

• Pokušava da švrlja po papiru

Šta Vi možete uraditi da podstaknete razvoj djeteta

• Igrajte se igara “moj red-tvoj red; prvo ja, pa onda ti”

• Čitajte djetetu svakodnevno, razgledajte slikovnice skupa dok imenujete i opisujete predmete i boje

• Igrajte se igara „sad ću da te uhvatim“, ili „Gdje je_____/ ? Evo ga!“

• Dozvolite djetetu da samostalno vježba ustajanje, padanje, sjedanje, pridržavanje, cupkanje…

• Dozvolite djetetu da rukama istražuje hranu raznih tekstura i da se samostalno hrani

• Imitirajte zvukove koje proizvodi Vaše dijete i podstičite dijete da imitira zvukove koje proizvodite Vi

• Koristite kratke i jednostavne fraze kada govorite djetetu

• Pričajte djetetu dok ga hranite, presvlačite, kupate…

• Ako se dijete ponaša neprikladno, recite jasno “NE”, ali nipošto ne tucite dijete, ne povisujte ton i ne dajite duga objašnjenja

• Ako je potrebno preusmjerenje ka pozitivnim ponašanjima, time-out/ kazna smije trajati samo 30 sekundi do 1 minute! (bez pregovaranja i objašnjavanja)

• Obasipajte dijete pažnjom, vokalnim potkrepljenjem/odobravanjem, ohrabrenjem, poljupcima i maženjem za sva prikladna/željena ponašanja

• Dozvolite djetetu da lupa predmetima o sto ili jednim o drugo

• Sakrijte manje igračke i predmete i podstičite dijete da ih traži

• Pjevajte i puštajte djetetu muziku, dječije pjesmice

Izvor: https://www.unicef.org/bih