• Ustaje samostalno (npr. koristi namještaj/predmete/Vas)
• Može samostalno da sjedne,puže
• Stoji samostalno kad se drži
• Iz stojeće pozicije spušta se u sjedeću bez padanja
• Počinje da se kreće držeći se za namještaj
• Uz držanje napravi bar 4 koraka
• Manje slini, osim kad rastu zubi
• Samo se hrani- jede prstima
• Pije iz šolje dok je pridržavate
• Proizvodi puno različitih zvukova (“mamamama”, “babababa”, “dadad”)
• Možda već koristi i jednostavne riječi („tata“, „mama“, „o-o“)
• Razumije “NE”
• Maše “pa-pa”
• Ima razvijen vid recipročne igre (”tebi/meni “dodavanje, “ja-ti-ja-ti” razmjena igračaka/ponavljanje radnje, itd.)
• Pincet hvatom (palac+ kažiprst) počinje uzimati sitne predmete
• Lupa dva predmeta jedan od drugi (čašom o sto, igračkom o igračku, itd.)
• Počinje imitirati učestale radnje odraslih i svrsishodno se koristi predmetima (npr. iz čaše pije, prinosi slušalicu uhu, itd.)
• Voli jednostavne društvene igre kao „Sad ću da te uhvatim!“
• Ima omiljenu igračku
• Pokušava da švrlja po papiru
• Igrajte se igara “moj red-tvoj red; prvo ja, pa onda ti”
• Čitajte djetetu svakodnevno, razgledajte slikovnice skupa dok imenujete i opisujete predmete i boje
• Igrajte se igara „sad ću da te uhvatim“, ili „Gdje je_____/ ? Evo ga!“
• Dozvolite djetetu da samostalno vježba ustajanje, padanje, sjedanje, pridržavanje, cupkanje…
• Dozvolite djetetu da rukama istražuje hranu raznih tekstura i da se samostalno hrani
• Imitirajte zvukove koje proizvodi Vaše dijete i podstičite dijete da imitira zvukove koje proizvodite Vi
• Koristite kratke i jednostavne fraze kada govorite djetetu
• Pričajte djetetu dok ga hranite, presvlačite, kupate…
• Ako se dijete ponaša neprikladno, recite jasno “NE”, ali nipošto ne tucite dijete, ne povisujte ton i ne dajite duga objašnjenja
• Ako je potrebno preusmjerenje ka pozitivnim ponašanjima, time-out/ kazna smije trajati samo 30 sekundi do 1 minute! (bez pregovaranja i objašnjavanja)
• Obasipajte dijete pažnjom, vokalnim potkrepljenjem/odobravanjem, ohrabrenjem, poljupcima i maženjem za sva prikladna/željena ponašanja
• Dozvolite djetetu da lupa predmetima o sto ili jednim o drugo
• Sakrijte manje igračke i predmete i podstičite dijete da ih traži
• Pjevajte i puštajte djetetu muziku, dječije pjesmice
Izvor: https://www.unicef.org/bih