• Mazite se, pričajte i igrajte se sa djetetom tokom hranjenja, oblačenja, kupanja
• Pružite djetetu dosta fizičkog kontakta i taktilni podsticaj (dodir)
• Obradujte se i nasmijte djetetu kada se oglasi, dajte mu neku povratnu informaciju, potvrdite da ste ga čuli
• Držite igračku iznad dječije glave i tražite da je dijete dosegne
• Šuškajte igračkom, zveckajte zvečkom sa lijeve i sa desne strane bebe da bi počela da okreće glavu ka izvoru zvuka
• Unosite se djetetu u lice i tepajte mu
• Stalno pričajte svom djetetu i obasipajte ga pažnjom
• Mazite se, pričajte i igrajte se sa djetetom tokom hranjenja, oblačenja, kupanja
• Igrajte se svakodnevno s djetetom na podu na leđima i stomaku
• Obradujte se i nasmijte djetetu kada se oglasi
• Pričajte, čitajte, pjevajte djetetu svakodnevno kao vid povratne informacije, reagujte na njegovo/no oglašavanje
• Nekada imitirajte zvukove koje vaše dijete proizvodi, ali također koristite i jasan govor
• Igrajte se “skrivanja” iz vidnog polja (npr. „GDJE JE ____?“ sakrijte se, „EVO GA/JE.“
• Postavite igračke ispred djeteta kada je budno i leži na stomaku, šuškajte i zveckajte igračkom da bi dijete poseglo za istom
• Dozvolite djetetu da istražuje predmete tako što ih stavlja usta • Držite igračku iznad dječije glave i tražite da je dijete dosegne
• Držati dijete uspravno sa nogama na podu/tvrdoj podlozi dok mu pjevate/ pričate • Imenujte djetetu svakodnevne predmete iz okoline
• Učvrstite dnevnu rutinu sa djetetom, s jasnim terminima za obroke i spavanje
• Držite igračku u vidnom polju djeteta i zvečite/šuškajte istom dok je lagano pomjerate sa lijeva na desno i obrnuto da je dijete pogledom prati i okreće glavu.
• Ponavljajte radnje-pokrete-glasove za djetetom
• Nastavite sa jasnim dnevnim rutinama
• Opišite predmete koji interesuju vaše dijete, koje pokazuje prstom
• Imitirajte zvukove i riječi koje Vaše dijete izgovara
• Tražite radnje koje želite da vidite umjesto da korite dijete (umjesto “prestani”= “vrijeme je za sjedenje”, “vrijeme je za jelo”)
• Učite dijete uzročno-posljedičnim vezama kroz kotrljanje lopte, guranje autića, “ubaciti/izvaditi” kocku iz kutije
• Potkrepljujte dijete kada brblja i igra se sa predmetima
• Čitajte djetetu svakodnevno, razgledajte slikovnice skupa dok imenujete i opisujete predmete i boje
• Dozvolite djetetu da istražuje svoju okolinu i predmete
• Postavite ogledalo djetetu da može da se ogleda i napravite igru od toga
• Dozvolite djetetu da samostalno vježba ravnotežu u sjedećem položaju
• Puštajte djetetu muziku ili melodiju prikladnu vašoj kući
• Igrajte se “skrivanja” iz vidnog polja (npr. „GDJE JE ____?“ sakrijte se, „EVO GA/JE.“).
• Igrajte se igara “moj red-tvoj red; prvo ja, pa onda ti”
• Čitajte djetetu svakodnevno, razgledajte slikovnice skupa dok imenujete i opisujete predmete i boje
• Igrajte se igara „sad ću da te uhvatim“, ili „Gdje je_____/ ? Evo ga!“
• Dozvolite djetetu da samostalno vježba ustajanje, padanje, sjedanje, pridržavanje, cupkanje…
• Dozvolite djetetu da rukama istražuje hranu raznih tekstura i da se samostalno hrani
• Imitirajte zvukove koje proizvodi Vaše dijete i podstičite dijete da imitira zvukove koje proizvodite Vi
• Koristite kratke i jednostavne fraze kada govorite djetetu
• Pričajte djetetu dok ga hranite, presvlačite, kupate…
• Ako se dijete ponaša neprikladno, recite jasno “NE”, ali nipošto ne tucite dijete, ne povisujte ton i ne dajite duga objašnjenja
• Ako je potrebno preusmjerenje ka pozitivnim ponašanjima, time-out/ kazna smije trajati samo 30 sekundi do 1 minute! (bez pregovaranja i objašnjavanja)
• Obasipajte dijete pažnjom, vokalnim potkrepljenjem/odobravanjem, ohrabrenjem, poljupcima i maženjem za sva prikladna/željena ponašanja
• Dozvolite djetetu da lupa predmetima o sto ili jednim o drugo
• Sakrijte manje igračke i predmete i podstičite dijete da ih traži
• Pjevajte i puštajte djetetu muziku, dječije pjesmice.
Izvor: http://www.unicef.org/bih/ba